Via Pomerania budzi emocje, bo jej znaczenie wykracza poza zwykłą infrastrukturę. Jest w grze o bezpieczeństwo, rozwój i strategiczne połączenia dla polskiego wojska, ale i NATO. Czy jednak zostanie zrealizowana w najbliższym czasie? Resort Infrastruktury przedstawił konkretny warunek.
Poseł Marcin Horała złożył interpelację do ministra infrastruktury z zapytaniem, czy resort i podległe mu instytucje obecnie zajmują się budową drogi Via Pomerania lub mają wiedzę kto się nią zajmuje, na jakim znajduje się ona etapie i w jaki sposób zapewniono dla niej finansowanie? Na zapytanie odpowiedział sekretarz stanu w ministerstwie – Stanisław Bukowiec – przedstawiając obecny poziom prac drogowych w regionie, który miałaby obejmować Via Pomerania, a także wskazał, co musi się wydarzyć, by ta inwestycja powstała.
Via Pomerania kluczowa dla obronności kraju
Bukowiec wskazał na początku, że budowa drogi nazywanej Via Pomerania w relacji Ustka – Słupsk – Bydgoszcz m.in. została wskazana jako kluczowe przedsięwzięcie drogowe dla obronności kraju przez powołany przez Ministra Obrony Narodowej zespół ds. opracowania „Raportu w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe”.
Wiceminister dodał jednak, iż należy podkreślić, że niezależnie od prac zespołu, Ministerstwo Obrony Narodowej w korespondencji skierowanej do Ministra Infrastruktury poinformowało, iż drogi krajowe (za wyjątkiem usuwania tzw. „wąskich gardeł”) charakteryzują się parametrami technicznymi niezbędnymi dla sprawnego przemieszczania kolumn wojsk własnych, jak i sojuszniczych.
W przypadku infrastruktury drogowej wskazał z kolei, że docelowa sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce została określona w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004 r. w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 741, z późn. zm.).
– Wyznaczone przez Radę Ministrów cele dotyczące budowy nowych ciągów autostrad i dróg ekspresowych ujęte zostały w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), na realizację którego przewidziano środki Krajowego Funduszu Drogowego na poziomie 302,1 mld zł – dodał Stanisław Bukowiec.
Czy inwestycja jest możliwa?
Następnie wiceminister przedstawił obecny układ autostrad i dróg ekspresowych w rejonie Pomorza Środkowego, wskazując, że obejmuje on ciągi dróg ekspresowych S6 i S10 w układzie wschód-zachód oraz S11 w układzie północ-południe, a także obecny poziom realizacji niektórych zadań, które są prowadzone w tym regionie.
– Droga ekspresowa S6 biegnąca od Szczecina do Trójmiasta znajduje się na końcowym etapie realizacji. Pozostające w realizacji odcinki pomiędzy Koszalinem a Bożepolem Wielkim zostaną oddane do użytkowania w 2025 r. i w 2026 r. Łączne koszty (od 2015 r.) budowy drogi ekspresowej S6 to ok. 14 mld zł. Rozpoczęła się również budowa brakujących odcinków drogi ekspresowej S10 Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo i S10 od Stargardu do Piły oraz drogi S11 od Bobolic do Szczecinka – wymienił.
Bukowiec dodał, iż równocześnie w korytarzu nowej drogi ekspresowej – Via Pomerania podejmowane są działania na istniejącej sieci dróg krajowych niższych klas polegające na przebudowie istniejących ciągów drogowych w ramach Programu Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 r. lub też budowy obwodnic w ramach Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030 i ww. Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
– W kwietniu 2024 r. zakończyła się rozbudowa trzynastokilometrowego odcinka drogi krajowej nr 21 Ustka – Słupsk, której koszt wyniósł ok. 190 mln zł. Planowana jest również budowa obwodnicy Słupska i Kobylnicy w ciągu drogi krajowej nr 21. Obecnie trwają prace przygotowawcze dla tej inwestycji, a zakładany koszt budowy to ok. 290 mln zł. Prowadzone są również prace związane z rozbudową drogi krajowej nr 25 na prawie dziesięciokilometrowym odcinku od Człuchowa do granicy województwa, której koszt wynosi ok. 143 mln zł. W trakcie są prace przygotowawcze do kompleksowej rozbudowy tej drogi w ramach siedmiu zadań na ponad 37 km odcinku od granicy województwa do Bydgoszczy. Łączny koszt powyższych zadań to ponad 640 mln zł. Jednocześnie planowana jest budowa obwodnicy Człuchowa w ciągu drogi krajowej nr 22 i nr 25 oraz obwodnicy Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego w ciągu drogi krajowej nr 25. Dla obwodnicy Człuchowa o długości 22,2 km trwają prace przygotowawcze. Zakładany koszt budowy to ok. 500 mln zł. Dla budowy obwodnicy Sępólna Krajeńskiego o długości 6,4 km podpisana została umowa na realizację. Zakładany koszt budowy tej inwestycji to ok. 190 mln zł. Budowa obwodnicy Kamienia Krajeńskiego o długości 2,5 km również znajduje się na etapie realizacji. Zakładany koszt budowy tej obwodnicy to ok. 90 mln zł. Ponadto w ciągu drogi krajowej nr 25 w latach poprzednich zrealizowana została obwodnica m. Brzez – kontynuował.
W podsumowaniu sekretarz stanu w resorcie infrastruktury stwierdził, iż w wyniku obecnie podejmowanych intensywnych i kosztownych działań inwestycyjnych powstanie efektywna, przepustowa i bezpieczna infrastruktura drogowa, co pozwoli na płynny ruch pojazdów, przyczyni się do sprawniejszego transportu towarów, szybszych i bezpieczniejszych podróży, poprawy jakości życia społeczeństwa, zmniejszenia ryzyka wypadków, łatwiejszego dostępu do usług, rozwoju gospodarczego regionów oraz turystyki, a równocześnie nastąpi inny rozkład ruchu drogowego na sieci, odciążając drogi o niższych parametrach technicznych.
Zaznaczył przy tym, iż obecnie priorytetem resortu infrastruktury jest ukończenie budowy obecnie określonego przez RM układu dróg szybkiego ruchu w Polsce, poprzez realizację aktualnie obowiązującego Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Jeśli natomiast chodzi o Via Pomerania czy inne zadania – z uwagi na wyznaczone limity finansowe – będą mogły zostać one podjęty dopiero po zapewnieniu dodatkowych środków finansowych na ich realizację.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.