Partner serwisu
Drogi i autostrady

Czy powstanie Via Pomerania? Ministerstwo wskazało warunek

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
08-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury/Ministerstwo Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Czy powstanie Via Pomerania? Ministerstwo wskazało warunek
fot. GDDKiA
Via Pomerania budzi emocje, bo jej znaczenie wykracza poza zwykłą infrastrukturę. Jest w grze o bezpieczeństwo, rozwój i strategiczne połączenia dla polskiego wojska, ale i NATO. Czy jednak zostanie zrealizowana w najbliższym czasie? Resort Infrastruktury przedstawił konkretny warunek.

Poseł Marcin Horała złożył interpelację do ministra infrastruktury z zapytaniem, czy resort i podległe mu instytucje obecnie zajmują się budową drogi Via Pomerania lub mają wiedzę kto się nią zajmuje, na jakim znajduje się ona etapie i w jaki sposób zapewniono dla niej finansowanie? Na zapytanie odpowiedział sekretarz stanu w ministerstwie – Stanisław Bukowiec – przedstawiając obecny poziom prac drogowych w regionie, który miałaby obejmować Via Pomerania, a także wskazał, co musi się wydarzyć, by ta inwestycja powstała.

Via Pomerania kluczowa dla obronności kraju

Bukowiec wskazał na początku, że budowa drogi nazywanej Via Pomerania w relacji Ustka – Słupsk – Bydgoszcz m.in. została wskazana jako kluczowe przedsięwzięcie drogowe dla obronności kraju przez powołany przez Ministra Obrony Narodowej zespół ds. opracowania „Raportu w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe”.

Wiceminister dodał jednak, iż należy podkreślić, że niezależnie od prac zespołu, Ministerstwo Obrony Narodowej w korespondencji skierowanej do Ministra Infrastruktury poinformowało, iż drogi krajowe (za wyjątkiem usuwania tzw. „wąskich gardeł”) charakteryzują się parametrami technicznymi niezbędnymi dla sprawnego przemieszczania kolumn wojsk własnych, jak i sojuszniczych.

W przypadku infrastruktury drogowej wskazał z kolei, że docelowa sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce została określona w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004 r. w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 741, z późn. zm.).

– Wyznaczone przez Radę Ministrów cele dotyczące budowy nowych ciągów autostrad i dróg ekspresowych ujęte zostały w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), na realizację którego przewidziano środki Krajowego Funduszu Drogowego na poziomie 302,1 mld zł – dodał Stanisław Bukowiec.

Czy inwestycja jest możliwa?

Następnie wiceminister przedstawił obecny układ autostrad i dróg ekspresowych w rejonie Pomorza Środkowego, wskazując, że obejmuje on ciągi dróg ekspresowych S6 i S10 w układzie wschód-zachód oraz S11 w układzie północ-południe, a także obecny poziom realizacji niektórych zadań, które są prowadzone w tym regionie.

– Droga ekspresowa S6 biegnąca od Szczecina do Trójmiasta znajduje się na końcowym etapie realizacji. Pozostające w realizacji odcinki pomiędzy Koszalinem a Bożepolem Wielkim zostaną oddane do użytkowania w 2025 r. i w 2026 r. Łączne koszty (od 2015 r.) budowy drogi ekspresowej S6 to ok. 14 mld zł. Rozpoczęła się również budowa brakujących odcinków drogi ekspresowej S10 Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo i S10 od Stargardu do Piły oraz drogi S11 od Bobolic do Szczecinka – wymienił.

Bukowiec dodał, iż równocześnie w korytarzu nowej drogi ekspresowej – Via Pomerania podejmowane są działania na istniejącej sieci dróg krajowych niższych klas polegające na przebudowie istniejących ciągów drogowych w ramach Programu Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 r. lub też budowy obwodnic w ramach Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030 i ww. Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.

– W kwietniu 2024 r. zakończyła się rozbudowa trzynastokilometrowego odcinka drogi krajowej nr 21 Ustka – Słupsk, której koszt wyniósł ok. 190 mln zł. Planowana jest również budowa obwodnicy Słupska i Kobylnicy w ciągu drogi krajowej nr 21. Obecnie trwają prace przygotowawcze dla tej inwestycji, a zakładany koszt budowy to ok. 290 mln zł. Prowadzone są również prace związane z rozbudową drogi krajowej nr 25 na prawie dziesięciokilometrowym odcinku od Człuchowa do granicy województwa, której koszt wynosi ok. 143 mln zł. W trakcie są prace przygotowawcze do kompleksowej rozbudowy tej drogi w ramach siedmiu zadań na ponad 37 km odcinku od granicy województwa do Bydgoszczy. Łączny koszt powyższych zadań to ponad 640 mln zł. Jednocześnie planowana jest budowa obwodnicy Człuchowa w ciągu drogi krajowej nr 22 i nr 25 oraz obwodnicy Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego w ciągu drogi krajowej nr 25. Dla obwodnicy Człuchowa o długości 22,2 km trwają prace przygotowawcze. Zakładany koszt budowy to ok. 500 mln zł. Dla budowy obwodnicy Sępólna Krajeńskiego o długości 6,4 km podpisana została umowa na realizację. Zakładany koszt budowy tej inwestycji to ok. 190 mln zł. Budowa obwodnicy Kamienia Krajeńskiego o długości 2,5 km również znajduje się na etapie realizacji. Zakładany koszt budowy tej obwodnicy to ok. 90 mln zł. Ponadto w ciągu drogi krajowej nr 25 w latach poprzednich zrealizowana została obwodnica m. Brzez – kontynuował.

W podsumowaniu sekretarz stanu w resorcie infrastruktury stwierdził, iż w wyniku obecnie podejmowanych intensywnych i kosztownych działań inwestycyjnych powstanie efektywna, przepustowa i bezpieczna infrastruktura drogowa, co pozwoli na płynny ruch pojazdów, przyczyni się do sprawniejszego transportu towarów, szybszych i bezpieczniejszych podróży, poprawy jakości życia społeczeństwa, zmniejszenia ryzyka wypadków, łatwiejszego dostępu do usług, rozwoju gospodarczego regionów oraz turystyki, a równocześnie nastąpi inny rozkład ruchu drogowego na sieci, odciążając drogi o niższych parametrach technicznych.

Zaznaczył przy tym, iż obecnie priorytetem resortu infrastruktury jest ukończenie budowy obecnie określonego przez RM układu dróg szybkiego ruchu w Polsce, poprzez realizację aktualnie obowiązującego Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Jeśli natomiast chodzi o Via Pomerania czy inne zadania – z uwagi na wyznaczone limity finansowe – będą mogły zostać one podjęty dopiero po zapewnieniu dodatkowych środków finansowych na ich realizację.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ruszyła budowa III etapu łącznika węzła A4 z DK94

Drogi i autostrady

Ruszyła budowa III etapu łącznika węzła A4 z DK94

Damian Kelman 08 lipca 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Ruszyła budowa III etapu łącznika węzła A4 z DK94

Drogi i autostrady

Ruszyła budowa III etapu łącznika węzła A4 z DK94

Damian Kelman 08 lipca 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5